עמותת אופק חזרה לחיים שותפה להקמת והובלת המטה וקוראת ליישם את דו"ח מבקר המדינה: להוציא את נציב קבילות הציבור ממשרד הבריאות ולהעבירו למשרד המשפטים.

צילום באדיבות דלית ירדני
חברי המטה:עומדים מימין: רו"ח צחי יוסטר, ד"ר האש ודני רופ
יושבים מימין: יו"ר עמותת אופק, עמיעד טאוב, ד"ר ורד שליו הורוביץ ועו"ד גיא וגנר

בני משפחותיהם של נפגעי רשלנות רפואית קיימו השבוע פגישה במסגרתה הודיעו על הקמת המטה למאבק ברשלנות הרפואית.
בין חברי המטה: עמיעד טאוב, יו"ר עמותת אופק חזרה לחיים (אביו של אופק), ד"ר ורד שליו הורביץ (בתו של אלי הורביץ ז"ל), רמי טבריה (אביה של עדן ז"ל, צחי יוסטר, רו"ח  (בנה של קלרה יוסטר ז"ל), ד"ר האש הרשמן (בעלה של אביבה ז"ל), אביבה מילגוטר (אלמנתו של ד"ר אלי מילגוטר ז"ל).

חברי המטה קוראים להקמת  גוף מבקר, מחוץ למשרד הבריאות, שינהל ללא מורא וללא לחצים פנימיים את פניות הציבור בנושא הבריאות. אלפי הפניות המגיעות לנציב הקבילות הציבור ומסתכמות ללא הרשעות מעידות על טיוח, אי הפקת לקחים ומסקנות ועל הנחיצות הגבוהה במהלך זה.

בתוך כך, הם קוראים  לשר הבריאות ליישם את דו"ח מבקר המדינה משנת 2011 לפיו " יש חשש לניגוד עניינים מוסדי בתפקיד המשרד בקביעת רשלנות של רופאים" . המלצה זו אף הוצעה על ידי מנהל האגף לביקורת פנים של משרד הבריאות בשנת 2001 ובדיון בכנסת בשנת 2004. "דו"חות אלה נשארו לדבריהם כאבן שאין לה הופכין והגיעה העת ליישמם על מנת למנוע את האסונות הבאים."

עוד יצויין כי משרד מבקר המדינה העיר בדו"ח הנ"ל למשרדי הבריאות והמשפטים כי "כדי להגביר את אמון הציבור באמינות הבדיקות הנערכות וכדי למנוע חשש מניגוד עניינים מוסדי של המשרד, עליהם לבחון את האפשרות להעביר למשרד המשפטים  את כלל פעולות נציב התלונות והדיון המשמעתי ולחילופין את פעילות נציב התלונות בלבד".

"לדעתנו רופא אינו  יכול לדון את חבריו ולא יעשה זאת גם ממשרד המשפטים. אנו סבורים כי רק שופט שייעזר במומחים מתחומים רלוונטיים שיוזמנו על ידו, יחזיר את אמון הציבור בגוף שהיום הוא גוף מטייח בשרות ה"בוס" – משרד הבריאות".

אל המאבק והדרישה להוצאת הנציבות ממשרד הבריאות חתמו עשרות ארגונים חברתיים ובהם":אופק ארגון חזרה לחיים, התנועה לאיכות השלטון, קואליצית הורים לילדים מיוחדים, עוגן, תסמותק, אסת"י, קול הזכויות ועוד.

בדיון שיזם עמיעד טאוב בנושא רשלנות רפואית בוועדה לביקורת המדינה הוא אמר:" "אין לנו טיפת אמון בנציבות, החוק במתכונתו הנוכחית לא יעבור בכנסת".