עו"ד רות עופרי טאוב מנהלת עמותת 'אופק חזרה לחיים' ועו"ד מאי מרקוביץ, המטפלת בתיקי רשלנות רפואית ניסחו הצעת חוק חדשה שתחייב בתי חולים ומוסדות בריאות להעביר את הרשומות בעניין אשפוז החולה לידיו עד 48 ש' לאחר שחרורו. בנוסף, על המוסד הרפאי ליידע את החולה כי זוהי זכותו.

תיק רפואי. צילום: באדיבות pixabay

הצעת החוק "הצעת חוק זכויות החולה (תיקון – זכות מטופל לקבל רשומות רפואיות), התשע"ז–2017" הונחה בשבוע שעבר על שולחן הכנסת ע"י ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת החוקה והיא מבקשת לקבוע כי יש להטיל על המוסד הרפואי את האחריות ליידע מטופל המשתחרר מטיפול רפואי על זכותו לקבל העתק של הרשומות הרפואיות שלו.

הצעת החוק נבעה מכך שבעת קבלת טיפול רפואי נתון המטופל תחת לחץ רב והם אינם מודעים לעיתים לזכויותיהם עוד הודגש שבמידה והמטופל כן יבקש מהמוסד הרפואי את הרשומות הרפואיות בגינו, על המוסד יהיה להעביר לו זאת תוך 48 שעות.

עו"ד מאי מרקוביץ מסרה: "מטופלים רבים לא מודעים לזכותם בחוק לקבל את הרשומות הרפואיות שלהם לאחר אשפוז, או הליך רפואי כלשהו וכאשר הם כבר פונים לקבל את החומר הרפואי, לא פעם ישנם קשיים באיתור כל החומר הנדרש, ולעיתים הוא מצא באופן חלקי, חסר, או אף שונה בצורה כזו או אחרת מהמקור".

עו"ד רות עופרי טאוב מסרה: "חשוב מאד ליידע את הציבור בדבר זכויותיו. הצעת החוק גם מעלה למודעות נושא זה, וגם תגדיל את חלקו של המטופל וזכויותיו מול הממסד הרפואי. למסמכים רפואיים בגין אשפוז בזמן אמת יש לעיתים השלכות משמעותיות הן עבור המטופל והן עבור הממסד הרפואי והם מהווים גל חלק מהמאבק שמובילה העמותה למניעת רשלנות רפואית וטיוח בבתי החולים לכן חשוב לעגן תהליך זה".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סמולינסקי שהניח את החוק על שולחנה של הכנסת מסר: ״בעידן הטכנולוגי הנוכחי, אין מניעה להעביר למטופל את הרשומות בעניינו גם במייל וזאת – באופן כמעט מיידי. מדובר בעומס מזערי למערכת לצד שמירה על אינטרס המטופל והציבור הרחב".

הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת אילן גילאון (פ/1013/20), שהצטרף גם הוא להצעה זו.

אודות עמותת אופק:

עמותת 'אופק חזרה לחיים' פועלת בחמישה מישורים עיקריים:

מספקת תמיכה מידית לאחר האסון\האירוע באמצעות בנק מתנדבים המורכב מהורים מיוחדים.מקדמת חקיקה בתחומי הבריאות והרווחה.מחלקת להורים מיוחדים כרטיסים חינם למופעים ואירועים על מנת שאלו יוכלו "לנקות" את הראש מקשיי היום יום ולחזור בכוחות מחודשים למאבקים היום יומיים, וגם עוסקת במינוי והכשרת הורים לועדות השמה בחינוך המיוחד. בנוסף, עוסקת במניעת רשלנות רפואית וטיוח  www.ofekor.co.il

אודות עו"ד מאי מרקוביץ:

עו"ד מאי מרקוביץ מתעסקת מעל 10 שנים בתיקי רשלנות רפואית בהריון לידה וילדים. עו"ד מרקוביץ פעילה בתחום החקיקתי בנושא הרשלנות הרפואית שמטרתה לנסות לסייע למשפחות שילדיהן נפגע עקב רשלנות רפואית תוך דאגה לכלכלת המשפחה שעל פי רוב נפגעת גם היא עקב פגיעת הילד.
בשנים האחרונות מטפלת עוה"ד מרקוביץ בכמה מקרי ליסטריה עם פגיעות קשות, ולצד זה היא מנסה להעלות את סוגיית המודעות לסכנות מחיידק הליסטריה הנמצא בסוגי מזונות שונים עבור נשים בהריון.    www.may-law.co.il